Praktisk info om medlemsomröstningen
Omröstningen sker 1/12, 05:24-09:24 samt 15:12-18:12.
Då kommer produktionen vara avstängd och företaget kommer släppa iväg folk avdelningsvis för att undvika köbildning och underlätta planering.
(Om man av någon anledning inte kan gå samtidigt som övriga på sin avdelning kan man komma när som helst under röstningstiderna ovan.)
Det kommer finnas 8 stationer där man kan rösta om förslaget på nya arbetstider fördelade enligt nedan:
Press (MBBA, MBBP) Fikarummet vid entrén
Kaross (MBBL, MBBN) Fikarummet vid huvudentrén
Måleri (MBC) Vid ACL/Rostskydd
Montering1 (MCAA, MCAB, MCAC) Vid monteringsentrén, mellan line 5&6
Montering2 (MCAD, MCAE, MCQA/T, MCE) Vid monteringsentrén, mellan line 5&6
Montering, logistik (MCLF, MCLL) Vid visningshytten
Kvastmossen (OLO) Taket, batterirummet
Övriga (SIM, MPC, MBE, MBH) Verkstadsklubbens kansli
Avprickning kommer att ske på röstlängd så det är viktigt att man går till rätt station.
”Uppsamlingsheat”
Om man av någon anledning inte kan rösta den 1/12 finns det möjlighet att komma upp på verkstadsklubben och rösta dagen efter (2/12) någon gång mellan 06:30-11:00 eller 13:00-15:00.
Så går röstningen till:
-
Du får en tom lapp där du skriver JA eller NEJ eller BLANK.
(Blank = avstår från att rösta. Lappar som lämnas tomma, eller med någon annan text än ovan angivet kommer att betraktas som ogiltiga!) -
Du prickas av på en röstlängd för att säkerställa att endast medlemmar röstar.
Om du av någon anledning saknas på röstlängden (tex om du betalar medlemsavgiften med inbetalningskort) måste du kunna styrka ditt medlemskap med ett medlemskort, alternativt ringer röstmottagarna till avdelningen och kontrollerar medlemskapet. - Efter att du prickats av på röstlängden lägger du din lapp i valurnan.
|
Vad händer vid ett nej?
Många undrar vad som händer om det blir nej i omröstningen. Det enkla svaret är att det är upp till företaget. Det är företaget som har kallat till förhandling och klubbstyrelsen kommer inte säga upp nuvarande arbetstider. Företaget har sagt att om det blir ett nej kommer de: 1. Säga upp arbetstidsavtalet. 2. Inleda ny förhandling om nya arbetstider. 3. Om företaget och verkstadsklubben inte kommer överens om nya arbetstider inom tre månader från det att arbetstiderna sagts upp gäller det centrala avtalet, den sk ”stupstocken”.
|