Nytt bonussystem klart
Som vi tidigare informerat om är förhandlingen om ett nytt bonussystem nu avslutad. Tisdagen den 10 februari fick klubbstyrelsen information om förhandlingsresultatet. Omedelbart därefter lade vi ut information på verkstadsklubbens hemsida (www.scaniafacken.com/Vklubbenohamn/) och delade ut informationsblad i de olika verkstäderna.
Klubbstyrelsens bedömning är att avtalet är mycket fördelaktigt för våra medlemmar.
Det är främst tre saker som är bättre med den nya bonusen:
– Det är ett avtal. Oavsett vad man tycker om bonusar kontra värdesäkrade löneökningar är detta bättre än det tidigare bonussystemet, där företaget ensidigt bestämde över bonusen.
– Det är ett vinstdelningssystem där vi får del av Scanias vinst. Detta gör att det är tydligt och enkelt för var och en att följa upp bonusens storlek.
– Värdet på bonusen blir högre. Ett normalår (genomsnittlig vinst de senaste 10 åren = 6,5 miljarder) ger 27000:- och taket höjs till 54000:-. (Tidigare tak var 27000:-.)
Pengarna kommer att förvaltas i den stiftelse som förvaltade det gamla bonussystemet, med samma regelverk som tidigare. Vill du veta mer om regelverket kring stiftelsen se www.scaniafacken.com (under fliken ”Resultatbonusstiftelse” högst upp.)
Vanliga frågor och svar
Vad händer om Scania går med förlust?
Varför har vi inte samma bonusavtal som VW?
Finns kopplingen mellan SFA och SRB kvar, nu när det är ett avtal?
Vad gäller för 2014 års bonus?